村野藤吾出版物 英語版翻訳

Client
Seigensha Art Publishing, Inc.  
Category
Book  
Type
J →E

『村野藤吾の建築 模型が語る豊饒な世界』英語版翻訳

Book: The Prolific World of Togo Murano Architectual Models - English Translation

建築家・村野藤吾について
1891年に佐賀県で生まれた村野藤吾は、1918年に早稲田大学理工学部建築科を卒業後、大阪の渡邊節建築事務所に入所し、11年にわたり設計実務を学んだ後、1929年に独立して自らの事務所を設立する。以後、1984年に93歳で亡くなるまで、戦前戦後を通じて半世紀以上にも及ぶ長い期間、関西を中心に精力的な設計活動を展開し、名作と呼ばれる数多くの建築作品を遺した。代表作品としては、森五商店東京支店(1931、p.26)、そごう百貨店(1935/2003解体、p.56)、宇部市民館(1937、p.62)、髙島屋東京店増築(1952–65)、世界平和記念聖堂(1954、p.114)、大阪新歌舞伎座(1958/2015 解体、p.126)、都ホテル佳水園(1959、p.134)、日本生命日比谷ビル(1963、p.148)、西宮トラピスチヌ修道院(1969、p.170)、箱根プリンスホテル(1978、p.190)などが挙げられる。

 

村野は、幅広い知識と豊かな感性に裏打ちされた独自の建築デザインと、素材やディテールにこだわった職人的な作風で知られる。そこには、伝統的な木造建築から最先端のモダニズム建築まで、旺盛な好奇心と大正デモクラシーの影響を受けたヒューマニズム思想から選び取られた自在な設計手法が試みられており、その造形の多様性と陰影に富むたたずまいは、他の建築家の追随を許さない新しい近代建築の境地を切り拓いていった。

 

(テキスト:松隈 洋「建築の心と力 村野藤吾の設計原図が伝え育むもの」から一部抜粋)

 

The Architect Togo Murano

Born in 1891 in Saga Prefecture, Togo Murano graduated from the Department of Electrical Engineering at Waseda University in 1918. After entering Setsu Watanabe Architects Office and studying practical design skills for 11 years, he established his own studio in 1929. He energetically engaged in activities as a designer based mainly in the Kansai region for half a century throughout the prewar and postwar periods, before dying in 1984 at the age of 93 and leaving behind numerous architectural projects that are considered masterpieces. His representative buildings include the following: Morigo Shoten Tokyo Branch (1931, p.26), Sogo Department Store, Osaka (1935, demolished in 2003, p.56), Ube City Public Hall (1937, p.62), Takashimaya Nihonbashi Annex (1952-65), the Memorial Cathedral for World Peace (1954, p.114), Osaka New Kabukiza Theater (1958, demolished in 2015, p.126), Miyako Hotel Kasuien (1959, p.134), Nihon Seimei Hibiya Building (1963, p.148), Nishinomiya Trappist Convent (1969, p.170), and Hakone Prince Hotel (1978, p.190).

 

Murano is known for his unique architectural design backed by his wide range of knowledge and rich sensibility, mixed with an artisanal style that pays attention to material and detail. With his insatiable curiosity and humanism influenced by Taisho-era democracy, he freely deployed different design methods, from traditional wooden architecture to the latest modernist architecture. The diversity and richness in texture evident in his work pioneered new frontiers in modern architecture that left his contemporaries far behind.

 

(Extract from Hiroshi Matsukuma’s text “The Spirit and Power of Architecture – What Togo Murano’s Original Drawings Disseminate and Cultivate”)