A photography book published by Fondazione Mudima, Milan

Client
Fondazione Mudima
Category
Book Catalogue  
Type
E → J

Lee Ufan: The Stone Hunter 

共鳴を求めて

これこそが李の<Relatum>が俎上に載せようとする言説領域である。二分法の用語はひとつの平面上に引っぱり出され、静かに、親密に、互いに話し合うよう仕向けられる。鉄器時代と石器時代、産業文明と自然、産業のスピードと水が巨大な石をうがつ時間、労働と自然の力の働き、物質の物理学とアートの比喩。これらは、上記のような文化から、自然を明確に分離することを否定する哲学的モデルを起源とする作品である。自立を達成するためその持ち主、源泉、管理人に反逆したピーター・パンの影のように、その作品のなかでは、物質と全宇宙はそれ自身の生命を授けられ、ほとんど独立した主体として認識される。このように李のインスタレーションは、具象化された現代世界への対策を見いだしてきたが、それは現実からの逃避ではなく、象牙の塔への抜け目ない避難でもない。また根源的なエネルギーを求めるロマン主義的な渇望の中に、作品に関する説明を見出すこともできない。むしろ反対で、李の作品はそれ自身を今日の世界の潮流の中に沈め、作品を明確に特徴づける特色を弁証法的に利用しているのである。
(カタログテキスト一部抜粋)
テキスト:Gianluca Ranzi

Chasing Resonances

This is the area of discourse in which Lee Ufan’s “Relatum” insist on placing themselves. Terms of dichotomies are pulled onto a single plane and made to dialog with one another in a quiet, private colloquy: the Iron Age and the Stone Age; industrial civilization and nature; the speeds of industry and the time it takes for water to shape a massive stone; human labor and the workings of the forces of nature; the physics of material bodies and the metaphors of art. These are works that discover their orientation in a philosophic model that shatters precisely that clear separation of nature from culture to which we referred above. They are works, in fact, in which objects and the whole of the cosmos are perceived to be endowed with a life of their own, nearly as subjects in their own right, like the shadow of Peter Pan, which in order to achieve its own autonomy rebelled against its owner, source and custodian. It’s in this way that the installations of Lee Ufan have discovered an antidote to the disenchanted and reified world of contemporary life, but not on terms of a flight from reality, or of wisely seeking refuge in an ivory tower. It can’t even be said that they find their explanation in a Romantic thirst for primordial sources of energy. Quite to the contrary, the work of Lee Ufan immerses itself in the currents of the present-day world and makes dialectic use of the features that specifically characterize it.
(Extract from catalogue text)
Text by Gianluca Ranzi