Client
Nomad Production  
Category
Book  
Type
J→ E

ヨコハマ・パラトリエンナーレ 2017 記録集

Yokohama Paratriennale 2017 Document Book

Title:echo

Artist:ダイアログ・イン・ザ・ダーク 檜山晃 × ライゾマティクスリサーチ 真鍋大度/石橋素 × アンリアレイジ 森永邦彦

 

感覚に関する対話から空間と呼応する服を制作、体験型展示を行なった。

 

echo wearと名付けられた服には、信号を発し空間との距離を計測するセンサーとその反応を身体に伝える振動子が内蔵されている。視覚は光を受け、視線の方向において認識するが、この服はセンサーが自ら発信し、それが取り付けられた前後、あるいは左右の方向に反応する。体験者は目隠しをし、服を身にまとい、空間を歩く。いわば「白杖」を用いるように、服が伝える振動を頼りに視覚や聴覚ではない別の仕方で、空間を探りながら。体験者は徐々に新しい空間と身体の関係性をつかみ取っていく。服によって拡張される新しい知覚。人間の知覚の可能性に思いを巡らす作品体験となった。

 

檜山の視覚によらない身体感覚を捉えるため、幾度も対話を重ねた。センサーや振動子のハード及びシステムの構築・空間デザインを真鍋・石橋、服を森永が担当した。

 

例えば振動子を服のどこにつけるかの検討では、テスト用にポケットが沢山ついた服を作成。檜山がそれを着用して、振動子の場所による伝わり具合を確信する。実験の結果、骨に近い部分を中心に4カ所取り付けた。

 

服の中には、図らずも神経系のように、振動子やセンサー、バッテリーを繋ぐ電線が張り巡らされている。それらのシステムにより、外界からの刺激から身体を保護する「服」が、本来の役割を超え、空間を知覚する感覚器官として機能するようになる。

 

(ドキュメントブックからの抜粋)

Title: echo

Artist: Akira Hiyama (Dialog in the Dark) + Daito Manabe, Motoi Ishibashi (Rhizomatiks Research) +  Kunihiko Morinaga (ANREALAGE)

 

Born out of dialogue with the senses, this interactive exhibition featured clothes that respond to space.  

 

The “echo wear” clothing incorporated a sensor that measures the distance between a body and space via signals and an oscillator that transmitted its response back to the body of the wearer. While eyesight receives light and recognizes it in the direction where it comes from, the sensor attached to the clothes sent out signals that then reacted to the space in front and behind, and to the left or right of where the sensor was attached. Participants blindfolded their eyes, wore the “echo wear,” and walked around the exhibition space. As if using a white cane, participants explored the space while relying solely on the vibrations transmitted by the clothes, instead of their visual and aural senses. They gradually acquired an awareness of a new relationship between space and their bodies. Experiencing this artwork enabled participants to envision the potential for clothing to expand human perception.

 

In order to understand Akira Hiyama’s physical sensation, which does not rely on eyesight, the collaborators involved in this project engaged in a process of discussion. Daito Manabe, Motoi Ishibashi, and Kunihiko Morinaga were responsible for building the hardware and system for the sensor and oscillators along with the spatial design.  

 

When deciding the locations of the oscillator, they created clothing with many pockets to test out different examples. Hiyama wore it, checking to see how oscillators attached to different parts of the clothing transmitted vibrations. As a result of these trials, four oscillators were attached to parts that are near bones.  

 

Oscillators, sensors, and wires connecting batteries were arranged extensively inside the clothing just like a nervous system. This enabled clothing, which aims to protect a body from the outside world, to transcend its primary role and function as a sensory organ that perceives space.

 

(Extract from document book)