第18回Domani明日展 テキスト

Client
Art Venture Office SHOU  
Category
Others  
Type
J → E

「表現と素材――第18回Domani明日展によせて」

Expression and Material—On the “18th Domani: The Art of Tomorrow” Exhibition

しかし今からおよそ100年前、1910年代、マルセル・デュシャンによってレディ・メイドの作品が登場し、既製品に少し手を加えた、あるいは既製品そのままを作品とするという美術のあり方が出現する。ここから素材と表現の関係は一変し、作品が「作家自ら素材で作るもの」ではなく、「素材を選ぶこと」で作家の考えを作品とする、知性の遊戯ともいうべき美術表現が成立するようになった。ある意味で造形性を否定するこの流れは、表現に質的変化をおこし、以降、美術のありようもその素材も、背景にテクノロジーの発達の影響を受けながら、この100年で広がり続けていった。

 

(テキスト一部抜粋)

テキスト:真住貴子

However, around 100 years ago in the 1910s, Marcel Duchamp’s “ready-made artworks” appeared, marking the arrival of art that makes use of ready-made products with minimum alteration or even using them just as they are. From this point on, the relationship between material and expression was utterly transformed, with the result that a new form of artistic expression emerged, a kind of intellectual game in which artworks are not what artists “create using materials” but what artists “select from materials.” In a sense, this was a trend toward the denial of artistic craftsmanship, and it also led to qualitative change. Since then the state of art as well as its materials have expanded greatly in the last century, all while also being influenced by advances in technology.

 

(Extract from exhibition text)

Text: Takako Masumi